Hjälp och stöd‎ > ‎

Lägg till grupper

Att skapa grupper i edu.umea.se
  1. Logga in i kontrollpanelen och klicka på Grupper
  2. Klicka på Skapa en ny grupp
  3. Skriv in gruppens namn och e-postadress. OBS! Gruppens e-postadress måste innehålla ordet ejsynk. Gruppen kommer annars att raderas automatiskt.
    Fyll gärna i gruppbeskrivningen. Du kan nu även bestämma vem som kan skicka meddelanden till gruppen och vem som kan se medlemslistan. Behörighetsnivåer kan sättas i ännu mer detaljerat efter att gruppen har skapats.
    Tryck på
    Skapa ny grupp.
  4. Lägg till gruppmedlemmar
  5. Lägg till gruppens ägare. Ägare kan redigera medlemslistan. På det här sättet kan du tilldela lärare rättigheter att hantera gruppen.
  6. Klicka på fliken Roller och tillstånd om du vill finjustera behörigheter. Du kan välja vilka som kan skicka meddelanden till gruppen och vem kan lista medlemmar i gruppen. Rekommenderade inställningar är att alla inom edu.umea.se kan skicka e-post till gruppen men endast ägare och medlemmar kan se vem som tillhör gruppen.
  7. Klicka på fliken Smeknamn. Smeknamn är ett alternativ namn som du kan tilldela till gruppen. Skapa gärna ett namn likt gruppens e-postadress men som saknar ordet ejsynk. Använd sedan smeknamnet i dina publikationer.
Comments